Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015

Ο Όλυμπος και ο Κίσαβος!(Κλέφτικη δημοτική ποίηση)

Την επαφή τους με τη δημοτική ποίηση πραγματοποίησαν τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας μέσα από ένα κλέφτικο δημοτικό ποίημα με τίτλο "Ο Όλυμπος και ο Κίσαβος"
 Ο Όλυμπος κι ο Κίσσαβος, τα δυο βουνά μαλώνουν,
το ποιο να ρίξει την βροχή, το ποιο να ρίξει χιόνι.
Ο Κίσσαβος ρίχνει βροχή κι ο Όλυμπος το χιόνι.
Γυρίζει τότ' ο Όλυμπος και λέει του Κισσάβου.
"Μη με μαλώνεις, Κίσαβε, βρε τουρκοπατημένε,
που σε πατάει η Κονιαριά κι οι Λαρσινοί αγάδες.
Εγώ είμ' ο γέρος Όλυμπος στον κόσμο ξακουσμένος,
έχω σαράντα δυο κορφές κι εξήντα δυο βρυσούλες,
κάθε κορφή και φλάμπουρο κάθε κλαδί και κλέφτης.
Κι όταν το παίρν' η άνοιξη κι ανοίγουν τα κλαδάκια,
γεμίζουν τα βουνά κλεφτιά και τα λαγκάδια σκλάβους.
Έχω και το χρυσόν αϊτό, το χρυσοπλουμισμένο,
πάνω στην πέτρα κάθεται και με τον ήλιο λέγει:
-"Ήλιε μ', δεν κρους τ' από ταχύ, μόν' κρους το μεσημέρι,
να ζεσταθούν τα νύχια μου, τα νυχοπόδαρά μου;". 
Η εικόνα της διαμάχης ανάμεσα στα βουνά έχει πολυ παλιά παράδοση. Το ποίημα αναφέρεται στην περίοδο της ακμής της κλεφτουριάς όπου ο Όλυμπος περιφανεύεται για του πολλούς κλέφτες που βρίσκουν καταφύγιο στις βουνοκορφές του
Τα παιδιά παρατήρησαν τον διαφορετικό τρόπο γραφής(το ποίημα δεν είναι χωρισμένο σε στροφές), προσπάθησαν να εξηγήσουν τις άγνωστες λέξεις(Κοναριά,τουρκοπατημένε, φλάμπουρα, χρυσοπλουμισμένο, κρούς), είδαν εικόνες από τον Όλυμπο μέσα από ένα βίντεο στο διαδίκτυο, άκουσαν τη μουσική εκτέλεση του ποιήματος και φαντάστηκαν εικόνες μάχης ανάμεσα στους Έλληνες και στους Τούρκους στα βουνά του ποιήματος.